Vanaf vandaag is de Ontoegankelijk app officieel te downloaden! We zijn super trots dat we dit hebben kunnen realiseren. Stichting Appt heeft als missie om apps voor iedereen toegankelijk te maken. Daarom hebben we het meldpunt opgezet waar gebruikers meldingen kunnen maken van ontoegankelijke apps. Wij sturen de meldingen van gebruikers aan de verantwoordelijke app ontwikkelaars door. En we helpen de ontwikkelaars bij het oplossen van de problemen. Dit helpt bij het toegankelijk maken van apps.
Eerder konden er al meldingen gedaan worden via onze website. Het probleem hiervan was dat vaak informatie ontbrak. Via een website is het namelijk niet mogelijk om de instellingen van een toestel uit te lezen. Met een app kan dit wel. Daarnaast is het via een app makkelijker om gegevens in te voeren.
De meldpunt app is ontwikkeld met ondersteuning van Cultuur Eindhoven en het SIDN fonds en is ontworpen samen met inclusive designers Hedwich Hooghiemstra en Simon Dogger. De app is gratis te gebruiken, dus doe je ook mee? Samen realiseren we onze missie: “iedereen appt”.
Waarom een meldpunt app?
Het meldpunt bestond al op de website in de vorm van een formulier. We merkte al snel dat meldingen vaak informatie miste. Ook de opvolging was hierdoor niet ideaal en het koste veel tijd. Ook is een typfout in een emailadres of telefoonnummer snel gemaakt. We miste bijvoorbeeld ook welke hulpmiddelen werden ingezet door de gebruiker, over welke app het gaat (iOS of Android), waar het fout gaat en wat er dan precies fout gaat.
We hebben het meldpunt daarom doorontwikkeld in de vorm van een app. Deze app heeft de mogelijkheid om een melding te maken met alle benodigde informatie. Het is ook mogelijk om een schermafbeelding of zelfs een schermopname met spraak mee te sturen. We willen hiermee het bewustzijn en kennis van app ontwikkelaars vergroten. Hopelijk kunnen we hiermee een significante bijdrage leveren aan meer toegankelijke apps!
Ambitie met meldpunt
De ambitie is om het meldpunt in samenwerking met andere partijen dé plek te maken waar je meldingen kunt doen van digitale ontoegankelijkheid. We zijn van plan om dit samen met Stichting Accessibility en de Oogvereniging te realiseren. Want als dit voor apps werkt, dan moet het vast ook voor ontoegankelijke (mobiele) websites werken. En misschien ook wel voor ontoegankelijke bestanden.
En als we toch al meldingen krijgen van ontoegankelijke apps, waarom in de toekomst dan niet de problemen van individuele gebruikers oplossen? Met de juiste vaardigheden de app bedienen kan voor de gebruiker vaak al veel verschil maken. De ambitie en mogelijkheden met dit meldpunt zijn dus erg groot!
Hoe maak ik een melding?
Na het aanmaken van je profiel kun je eenvoudig een melding maken. Na het maken van de melding wordt er gevraagd of je ook een screenshot wilt toevoegen. Dit is niet verplicht. We laten je graag de stappen zien. Na het maken van de melding heb je de mogelijkheid om nog meer bijlages toe te voegen. Waaronder het maken van een schermopname, met of zonder spraak. Dit maakt de melding helemaal af!
Stap 1: Maak profiel aan
Een profiel aanmaken in de Ontoegankelijk app is eenvoudig. Je wordt gevraagd om je naam, e-mailadres, telefoonnummer en een wachtwoord.
Stap 2: Maak melding
Vervolgens kun je bij het tabblad “Meldpunt” eenvoudig een melding maken. De eerste schermen bieden de mogelijkheid om de naam van de app in te vullen en je kunt het probleem beschrijven. Ook is er een optionele mogelijkheid om een screenshot toe te voegen.
De meldingen die je hebt gedaan verschijnen onder het kopje meldingen. Hier kun je alle meldingen die je hebt gedaan terugvinden.
Stap 3: Extra bijlage toevoegen (optioneel)
Na het maken van de melding kun je naar het tweede tabblad “Meldingen” gaan. Hier krijg je de mogelijkheid om een extra bijlage toe te voegen. Er kan gekozen worden om een screenshot, video of schermopname toe te voegen. Onze ervaring leert dat met meldingen met schermopnames veel vaker iets gedaan wordt. Op deze manier kun je namelijk precies laten zien wat het probleem is. De noodzaak om het probleem op te lossen is daarmee meteen duidelijk.
Download de meldpunt app en maak zelf je eerste melding!