Toolkit toegankelijkheid gemeenten

Gebruik onze toolkit toegankelijkheid, specifiek gemaakt voor gemeenten. Want voor elke burger in jouw gemeente is het belangrijk dat ze mee kunnen doen. Dat geldt ook voor het gebruik van de apps. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat een app voor iedereen toegankelijk is en je voldoet aan de wettelijke verplichting? En wat moet je als gemeente weten over app toegankelijkheid?

Wetgeving

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid geldt sinds 1 juli 2018. Er is besloten dat websites en apps toegankelijk moeten worden voor iedereen. Maar hoe voldoe je precies aan deze wettelijke verplichting?

Overheidsinstanties moeten zorgen dat haar digitale diensten ook gebruikt kunnen worden door mensen met een beperking of chronische ziekte. In het besluit staan specifieke voorschriften voor websites en apps. Deze voorschriften worden uitgewerkt in de EN 301 549 standaard.

Je voldoet als overheidsinstantie door een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. In de verklaring staat welke maatregelen je als organisatie neemt om de website of app toegankelijk te maken en te houden. Je bent ook verplicht om een planning op te nemen op welke termijn je verbeteringen door gaat voeren.

Voor websites moest uiterlijk op 23 september 2020 een toegankelijkheidsverklaring gepubliceerd zijn. Voor apps was de deadline 23 juni 2021.

Toolkit toegankelijkheid gemeenten

Om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren moet je een aantal stappen doorlopen en hier heb je een aantal zaken voor nodig. Wij hebben speciaal daarom een toolkit samengesteld.

1. Maak inventarisatie apps

Onze ervaring is dat gemeenten meer apps hebben dan ze verwachten. In een eerder artikel deelden we enkele categorieën van apps. Deze categorieën zijn afvalapps, meldingenapps, medewerkerapps, alarmmeldingenapps, sportapps, parkeerapps, promotieapps naast nog veel apps in de categorie overige. Ga naar het artikel welke apps gebruiken andere gemeenten om te ervaren hoeveel apps jouw gemeente eigenlijk heeft.

2. Kennis opdoen met handboek toegankelijkheid

Het is belangrijk om kennis op te doen. Daarom heeft Stichting Appt een eigen handboek toegankelijkheid ontwikkeld die zowel beschikbaar is op papier als digitaal. Hierdoor krijg je snel een goed beeld van de toegankelijkheidsprestaties van jouw apps. In dit handboek delen we alles over de beperkingen, hulpmiddelen, wetgeving en richtlijnen. De basis van toegankelijkheid wordt gedeeld in eenvoudig taalgebruik.

3. Niveau bepalen

Gebruik de Appt testaanpak (of doe een quickscan) om het huidige niveau van de app te bepalen. Zelf de basis testen is niet moeilijk en geeft een goed beeld hoe de app er voor staat. Zodra je weet wat het niveau is, kun je starten met het verbeteren van de app. Op onze site hebben wij een zelftest toegankelijkheid staan daarmee kun je zelf je app uittesten.

4. Verbeterslag maken met kennisbank

Geef de ontwikkelaars van de app de opdracht om de toegankelijkheid te verbeteren. Je hoeft niet in één keer alles te verbeteren. Door te beginnen met simpele zaken zoals het toevoegen van labels, het instellen van naam, rol en waarde, volgorde van elementen controleren en het contrast te verhogen maak je direct een groot verschil. Vaak is dit lastig omdat ontwikkelaars weinig kennis van toegankelijkheid hebben. Verwijs ze door naar de Appt kennisbank, waar ze super veel informatie over toegankelijkheid van apps kunnen vinden. Hierdoor kan de ontwikkelaar effectiever aan de slag met toegankelijkheid.

5. Toegankelijkheidsonderzoek

Nadat je zelf de toegankelijkheid hebt verbeterd, raden we aan om een toegankelijkheidsonderzoek uit te laten voeren. Door een externe partij een onderzoek uit te laten voeren, weet je precies hoe je er voor staat. Er zijn diverse aanbieders. Je kunt een quickscan laten uitvoeren of een volledige audit. Deze geven jou en je appbouwer voldoende inzicht om een flinke verbeterslag te maken. Vraag de audit partij wel om relevante oplossingen voor apps. Onze ervaring nu is dat 90% van de fouten worden gevonden in deze quickscan. Een volledige audit is ook mogelijk, zeker als veel basisfouten al opgelost zijn is dit een interessante optie. Want alleen met een volledige audit kun je niveau B krijgen. Wil je niveau B en een volledig beeld van de toegankelijkheidsprestaties? Dan kun je bij ons ook een audit laten uitvoeren.

6. Toegankelijkheidsverklaring

De stappen vormen de basis van de toegankelijkheidsverklaring die je moet opstellen. Voor het opstellen kun je gebruik maken van de Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring van Digitoegankelijk. Mocht je nog vragen hebben, veel zijn beantwoord op de veelgestelde vragen pagina over toegankelijkheidsverklaring.

De eerste stappen zijn gezet. Dan is het tijd om een toegankelijkheidsverklaring te publiceren. Lees meer over waar je een verklaring publiceert.

Ondersteuning nodig?

Hopelijk heb je veel gehad aan de genoemde informatie. Heb je verder nog ondersteuning nodig dan helpen we je graag verder. Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *