De wensen van de gebruiker voorop: Wat leert het Meldpunt Ontoegankelijke apps ons?

Stichting Appt levert een bijdrage aan het programma van de conferentie De menselijke maat #HoeDan georganiseerd door Gebruiker centraal. Met een dag vullend programma en al meer dan 500 aanmeldingen een mooi evenement om aan bij te mogen dragen. We gaan in een break-out sessie de resultaten delen van meldingen van gebruikers van het Meldpunt en vergelijken die met de bevindingen uit de door ons uitgevoerde toegankelijkheidsonderzoeken.

Welke kennis delen we?

Wat de gebruiker echt nodig heeft, verwacht en belangrijk vindt en wat de WCAG richtlijnen eisen, zijn vaak niet hetzelfde. In de break-out sessie delen we de lessen van het testen en ontwikkelen van de ontoegankelijk app en delen we de inzichten van de eerste +/- 100 meldingen bij het Meldpunt voor Ontoegankelijke apps. We vergelijken de bevindingen van de gebruikers met de gevonden bevindingen uit de door ons uitgevoerde toegankelijkheidsonderzoeken. We sluiten af met een concrete aanpak hoe je een app toegankelijk krijgt.

Meldpunt

Het is belangrijk dat apps voor iedereen toegankelijk zijn. Door gebruikers zelf meldingen te laten maken wanneer een app ontoegankelijk is krijgen we inzicht in waar de gebruiker vastloopt. Stichting Appt (in samenwerking stichting Accessibility) legt vervolgens contact met de ontwikkelaars. Het doel is dat input van de gebruikers zo gepresenteerd wordt dat ontwikkelaars eenvoudig aan de slag kunnen met toegankelijkheid. Hierdoor helpen we apps toegankelijk te maken. Het meldpunt past erg goed in onze ambitie “Iedereen appt”.

Toegankelijkheidsonderzoeken

De afgelopen maanden hebben we al veel toegankelijkheidsonderzoeken en audits mogen uitvoeren voor diverse gemeenten, ministeries en commerciële bedrijven. De resultaten van deze onderzoeken hebben we geanalyseerd. Graag delen we tijdens het congress welke 10 WCAG criteria zorgen voor 85% van de toegankelijkheidsbevindingen.

Wil je ook deelnemen aan het congres kun je jezelf aanmelden op de website van gebruikers centraal.

Mocht je al direct van onze expertise gebruik willen maken dan plannen we graag een gesprek in om te kijken hoe je zo snel en effectief mogelijk een toegankelijke app kunt realiseren.

Afbeelding toont een van de schermen van de app met uitleg over het maken van een melding.

Door een screenshot van het probleem toe te voegen kunnen wij de melding beter verwerken.

Er staat de volende tekst op het scherm:
Maak eerst een screenshot van de ontoegankelijke app. Klik daarna op de "screenshot toeveogen"-knop om het screenshot te selecteren.

Je kunt er ook voor kiezen om deze stap over te slaan.

Knop - Sceenshot toevoegen
Knop - Overslaan
Afbeelding met screenshot van Ontoegankelijk app

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *