Noodzaak van toegankelijke apps

Toegankelijkheid is een belangrijk onderwerp. Ieder mens heeft het recht om mee te doen in de maatschappij. Gebruik maken van de mogelijkheden die apps bieden horen daar bij! Het is daarom belangrijk dat apps toegankelijk zijn voor iedereen.

Wetgeving wordt uitgebreid

Wat is de impact?

  • Voor 150.000 – 300.000 mensen is de drempel zo groot dat ze 100% niet mee kunnen doen. Toegankelijkheid is essentieel.
  • Voor miljoenen mensen is de gebruikservaring niet optimaal. Toegankelijkheid is zeer gewenst.
  • Voor iedereen is toegankelijkheid nuttig. Het verbetert de usability en succes van apps.
Geeft driehoek weer met 3 lagen. Bovenste laag rood met 150.000 erin. Middelste oranje met 1 op 3 erin en de onderste laag heeft "iedereen"erin.
Voor 150.000 – 300.000 mensen is de drempel zo groot dat ze 100% niet meer kunnen doen. Voor miljoenen mensen is de gebruikservaring niet optimaal. Voor iedereen is toegankelijkheid nuttig.
  • Beperkingen door ouderdom (circa 3.400.000 mensen)
    • Bied de mogelijkheid om tekst te vergroten zodat ouderen de inhoud kunnen lezen.
  • Mobiliteitsbeperkingen (circa 1.600.000 mensen)
    • Zorg dat mensen met spasmen de app kunnen bedienen via een toetsenbord.
  • Cognitieve beperkingen (circa 1.500.000 mensen)
    • Zorg dat jouw app eenvoudig te begrijpen is door acties zo simpel mogelijk te maken.
  • Auditieve beperkingen (circa 800.000 mensen)
    • Bied bijvoorbeeld ondertiteling aan bij video’s zodat dove mensen de inhoud ook begrijpen.
  • Visuele beperkingen (circa 300.000 mensen)
    • Zorg dat blinde mensen de app kunnen bedienen via de schermlezer.
  • Spraakbeperkingen (circa 200.000 mensen)
    • Bied een alternatief voor spraakbesturing voor mensen waarvoor dit lastig is.

Aan de slag met toegankelijkheid

  1. Bewustwording
  2. Verbeteren
    • Gevonden problemen oplossen, eventueel met codevoorbeelden uit de kennisbank.
    • Toegankelijkheid toevoegen aan Definition of Done, stel toegankelijkheids-champions aan.
  3. Waarborgen
    • Medewerkers opleiden en kennis delen binnen organisatie – via champions en toegankelijkheidsteam.
    • In elk team rekening houden met toegankelijkheid.
    • Doe periodiek gebruikstesten en een externe audit.