Begrijpelijkheid van apps

Helaas zijn niet alle apps toegankelijk voor alle gebruikers. De vier principes van een toegankelijke app zijn:

  1. Waarneembaarheid (visueel en gehoorbeperking)
  2. Bedienbaarheid (fysieke beperking en spraakbeperking)
  3. Begrijpelijkheid (cognitieve, leer en neurologische beperkingen)
  4. Robuustheid

In dit artikel leer je meer over de begrijpelijkheid van apps.

Voorbeelden begrijpelijkheid apps:

Het kan zijn dat onderdelen van de app niet begrijpelijk genoeg zijn waardoor een deel van de gebruikers de app moeilijk kan gebruiken.

  • Als bijvoorbeeld het menu op iedere pagina een andere volgorde heeft is het voor gebruikers lastig de app te leren gebruiken.
  • In het geval dat er fouten zijn bij het invullen van een formulier. Bijvoorbeeld een foutmelding omdat een invoerveld vergeten is. Is het belangrijk dat deze foutmelding begrijpelijk zichtbaar wordt gemaakt zodat de gebruiker zijn invoer kan aanpassen.
  • Indien er meerdere talen door elkaar gebruikt worden is het lastig voor de schermlezer om de tekst correct op te lezen.
  • Indien er veel afkortingen, jargon of moeilijke woorden worden gebruikt die niet zijn uitgelegd is het extra moeilijk om de app te gebruiken.

Lees meer over de andere principes van een toegankelijke app: waarneembaarheid, bedienbaarheid en robuustheid.

Begrijpelijkhied - gebruiker met telefoon in de hand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *