Bedienbaarheid van apps

Helaas zijn niet alle apps toegankelijk voor alle gebruikers. De vier principes van een toegankelijke app zijn:

  1. Waarneembaarheid (visueel en gehoorbeperking)
  2. Bedienbaarheid (fysieke beperking en spraakbeperking)
  3. Begrijpelijkheid (cognitieve, leer en neurologische beperkingen)
  4. Robuustheid

In dit artikel leer je meer over de bedienbaarheid van apps.

Voorbeelden bedienbaarheid apps:

  • Een navigatiemenu die een submenu kan uitklappen door eroverheen te hoveren met de muis. Indien dit zelfde menu niet uitklapt door de voice command opties is de app niet te gebruiken door een deel van de gebruikers.
  • Indien een knop of link niet door schakelbediening geactiveerd kan worden zorgt ervoor dat de gebruiker dit niet kan gebruiken.
  • Indien in een dropdownmenu meerdere opties mogelijk zijn moet dit ook met de toegankelijkheidshulpmiddelen ingevoerd kunnen worden.

Lees meer over de andere principes van een toegankelijke app: waarneembaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid.

Bedienbaarheid - foto met telefoon in de hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *